עבודה רחוקה מהבית

כמה רחוק הייתה מוכנים ליסוע בשביל עבודה? השאלה הזאת עברה במוחם של עובדים רבים בישראל. האם מומלץ לקחת עבודה קרובה לבית או אולי עבודה עם שכר גבוה יותר שרחוקה ממקום המגורים. ישנם יתרונות רבים של עבודה שרחוקה ממקום המגורים אך היא בראה על חשבון זמן איכות, נסיעות ארוכות ועוד. ישראל היא מדינה לא גדולה במיוחד אך אם זאת רוב האוכלוסייה מתרכזת ברובה גם ב-2016 בגוש דן ובמרכז הארץ. הסיבה לכך היא עבודה עם שכר גבוה, מרכזי מסחר רבים, בתי ספר איכותיים והשקעה מסיבית מצד העיריות בתושבים. אך אם זאת לא כולם זוכים לנסיעה קצרה לעבודה גם בגוש דן.

נסיעה מתמשכת שלא נגמרת

בארה"ב ובסין האוכלוסייה מתגוררת בפרברי הערים ועובדים במרכזם. זמן הנסיעה הממוצע שהם צריכים ליסוע כדאי להגיע לעבודה נע בין שעתיים, שלוש ואפילו יותר, תלוי כמובן בתחבורה הקיימת באותה מדינה ועד כמה היא משוכללת כמו רכבת, רכבת תחתית, אוטובוסים ושאר האמצעים. כאשר מתייחסים לישראל, היא ניצבת הרחק מאחור בנוגע לתחבורה ציבורית אמינה, מדויקת ומהירה. קחו לדוגמא סטודנט מהצפון שרוצה ללמוד במכללה מבוקשת במרכז הארץ. אם הוא מחליט ללמוד מקצוע כמו לימודי עיצוב, לימודי תוכנה, מדעי המחשב, הוא ייאלץ ליסוע ביום שגרתי לפחות שעתיים לכל כיוון. ישנם סטודנטים ועובדים שעושים זאת באופן קבוע במשך שנים, אך כאמור זה לא מתאים לכל אחד.

עבודה רחוקה מהבית

רכבת – האמצעי המהיר והאמין ביותר?

סקר שבוצע השנה הראה ממצאים מעניינים – יותר מ-2 מיליון נוסעים השתמשו ברכבת. מתוכם 630 אלף נוסעים, נסעו ברכבת לפחות פעם בחודש. אחד הקווים החדשים הוא קו העמק שנפתח רק בחג הסוכות האחרון שבו הספיקו ליסוע 5000 נוסעים ביום. הרכבת אומנם מחברת בין ערים פרבריות למרכז ומקשרת בין הצפון הארץ לדרומה. הרכבת היא אכן אמצעי תחבורה נוח מאוד ואמין ברובו שלא מושפע מפקקים תכופים בשל עומס רכבים בכבישי ישראל. הדבר מאפשר עקרונית נסיעה שקטה ומהירה לעבודה.

חסרונות הנסיעה ברכבת לעבודה

אך לצערנו לא הכל ורוד. רכבת ישראל מבצעת בשנה האחרונה שיפור בתשתיות מסיבי אשר גרם להפסקת התנועה בציר המרכזי חיפה – תל אביב. הפסקת הנסיעה למספר ימים גורם לאי הגעתם בזמן של אלפי בני אדם למקומות העבודה. איחורים של שעתיים ואף יותר, עצבים, לחץ וכמובן ירידה בתפוקת העובדים שנאלצים להלחם בדרכם לעבודה הפך לחלק שבשגרה. הפסקת התנועה בין תל אביב לחיפה פעם לכמה חודשים היא לא הבעייה היחידה שעומדת מול העובדים הרוצים ליסוע ברכבת. רכבות תקועות בתחנה, שביתות עובדים, נוסעים רבים וצפיפות איומה, תקלות איתות ברכבת, כל אלו ועוד מונעים מהעובדים הנוסעים לעבודה להנאות מנסיעה נוחה ושגרתית.

גברים מול נשים – מי יעדיף לעבוד רחוק מהבית?

כאשר מסתכלים על חלוקה לפי מין, נשים יעדיפו לעבוד קרוב הביתה. האילוץ המרכזי הוא עדיין הדאגה לילדים והוצאתם בזמן מבתי הספר והגנים. התופעה של ילדים הנמצאים לבד בבית שעות ארוכות לאחר חזרתם מהעבודה נפוצה מאוד בישראל הפכה להיות רווחת אך עדיין נשים הן המטפלות המרכזיות בילדים על חשבון העבודה. נשים העובדות חצי משרה וצריכות להגיע ממקומות עבודה רחוקים יגלו כי תדירות התחבורה הציבורית יורדת דווקא בשעות הצהריים.

לעומת זאת מחקר חדש מפרסם כי קרוב למחצית מהגברים בישראל לא משתמשים בתחבורה ציבורית ונוסעים באופן קבוע ברכב פרטי. נסיעה ברכב פרטי אכן מאפשרת הגעה למקומות עבודה רחוקים מהבית עם שימוש ברכב פרטי.

הטכנולוגיה מתגייסת – עבודה מרחוק באמצעות המחשב

אם שמים בצד את הנסיעות הארוכות ואת ההבדלים בין המינים, הטכנולוגיה מאפשרת לשבור גבולות ומרחקים. אדם מקצועי יכול לעבוד מהצפון ולתת שירותים מהבית על ידי עבודה במחשב. עובדים יכולים לשלוח מיילים ולהמשיך בעבודתם בזמן הנסיעה מהעבודה ואליה. אך אם זאת מנהלים עדיים מסתייגים מהעסקה קבועה של עובדים הגרים רחוק ויעדיפו עובדים שמקום מגוריהם קרוב לעבודה ומסתכם במרחק נסיעה של לא יותר מחצי שעת נסיעה.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן