מפעיל עגורן צריח שכר

מפעיל עגורן צריח, שמכונה גם מנופאי, יכול לקבל שכר מינימום בענף הבנייה כשכיר, אך גם להציע את השירות שלו כעצמאי ובעל עסק. עם זאת, חשוב מאוד לבדוק היטב מהם מרכיבי השכר ואף לוודא שכל זכויות המנופאי נשמרות

אחת הסיבות העיקריות ללמוד איך להיות מפעיל עגורן צריח היא השכר הגבוה. בגלל ביקוש גבוה לעבודות מנוף מצד אחד ומחסור בעובדים מיומנים מצד שני, נוצר מצב שבו שכר המינימום בתחום הזה גבוה גם בהשוואה לתחומים אחרים מענף הבנייה. יתרה על כך, רבים מבין המנופאים בוחרים לעבור מסלול הכשרה כללי ולאחר מכן להציע את השירות שלהם לחברות בנייה, קבלני שיפוצים או יזמים – אבל בצורה עצמאית ובכפוף להפקת חשבונית.

מבחינת החוק, שכר המינימום למפעילי עגורן צריח, שמכונים גם מנופאים, עומד על 52 ש"ח לשעה. מכאן והלאה, השכר היומי וכמובן השכר השבועי והחודשי כבר יהיו תלויים במספר שעות העבודה. בין היתר, הפרמטרים המשפיעים על מספר שעות העבודה הם אופי הפרויקט, סוג העבודה, מספר המנופים שמעורבים בו וכן הלאה.

מה חשוב לבדוק לגבי מפעיל עגורן צריח שכר ותנאי העסקה?

אבל האמת היא שתנאי העסקה של מפעיל עגורן צריח מייצגים נושא מורכב יותר מכפי שנהוג לחשוב. הנה למשל כמה דברים שאותם כדאי לבדוק בשביל לוודא שהתנאים הסוציאליים עולים בקנה אחד עם לשון החוק ועם מה שנקבע בדיני העבודה הרלוונטיים:

א. תוספת מאמץ – יש מנופאים שזכאים בתנאים מסוימים לתוספת מאמץ. תוספת המאמץ עומדת על שכר של כ-3.5 ש"ח לכל שעת עבודה בפועל בעגורן והיא נקבעת לפי התנאים של הפרויקט. כך לדוגמא משלמים למנופאי תוספת מאמץ אם הוא מפעיל עגורן של מעל 23 מטר, בתנאי שהוא עבר בפועל על המנוף ומהרגע שבו הוא הגיע. 

מנגד, כדאי לדעת שלא מחשבים את תוספת המאמץ כחלק מהשכר לצורך חישוב שעות נוספות, הפרשות לביטוח פנסיה, פיצויי פיטורים וכן הלאה. בכל מקרה, זה משהו שכדאי לבדוק מראש ועוד טרם החתימה על חוזה העסקה.

ב. חובת תשלום שכר מינימום – כדאי להיות מודעים להפרות שונות שקשורות לנושא של חובת תשלום שכר מינימום. אצל מנופאי שהוא שכיר, יכול להיות מצב שבו השכר לשעה אכן יעמוד על 52 ש"ח כפי שקובע החוק, אך שמספר השעות לא יצטבר יחד לרף המינימאלי הנדרש. 

במקרים כאלה, יכול להיות שיש מקום לתבוע את המעסיק ולדרוש את תוספת השכר. עם זאת, גם פה חשוב לבחון כל מקרה לגופו ובמידת הצורך להתייעץ עם בעלי מקצוע שמכירים מקרוב את הנושא של מפעיל עגורן צריח שכר ובקיאים בפרמטרים המשפיעים עליו. 

ג. חובת תשלום השכר בזמן – בענף הבנייה עלולים להיות עיכובים שלא קשורים ישירות אל הקבלן, אך יש להם השפעה על כל נותני השירותים ובהם גם המנופאים. בנסיבות כאלה, התוצאה תהיה עיכוב בשכר. עם זאת, אף מנופאי לא צריך להסכים לעיכוב כזה ולכן חשוב להכיר את חובת תשלום השכר בזמן.

חובת תשלום השכר בזמן רלוונטית לכל המנופאים ויכולה לסייע להם לקבל את הזכויות שלהם מול המעסיק. אם זה לא קורה, אפשר לשקול הגשת תביעה מול בית הדין לעבודה אך צריך להוכיח את הטענה עם מסמכים ונימוקים.

מה עדיף: שכיר או עצמאי?

לבסוף, כל מפעיל עגורן צריח חייב להכיר את השכר המקובל כדי להחליט האם עדיף לו להיות שכיר או עצמאי. במידה והבחירה היא להיות עצמאי, היתרון יהיה גמישות בהעסקה אבל גם חוסר יציבות מסוימת.

דילוג לתוכן