פסיכולוג ילדים

עבודה כפסיכולוג ילדים

פסיכולוג ילדים הוא איש המקצוע שיכול לסייע לילדים עם בעיות רגשיות, התנהגותיות או קוגנטיביות. יש שיטות טיפול שונות בהתאם למצבו של הילד ובהתאם לאופי שלו.

יש לא מעט מחקרים שנעשו בשנים האחרונות על ילדים ופסיכולוגיה, מחקרים שעשויים להפתיע אותנו מבחינת מספרים והם מדברים על כ-20% מהילדים הסובלים מבעיות שונות שיכולות להיות התנהגותיות, רגשיות או התפתחותיות. עוד דבר חשוב שהתגלה במחקרים הללו הוא שאותן בעיות לא נעלמות סתם ככה ואי התייחסות אליהן גוררת החמרה של המצב. אותם מחקרים אף מדברים על הפוטנציאל לשינוי שיכול טיפול פסיכולוגי לעשות, שינוי שיכול להגיע תוך זמן קצר ולעזור לילד עם בעיות רגשיות שונות כמו כעס, התפרצויות, פחדים, דיכאון ואחרים, בעיות בלימודים, בעיות חברתיות ואחרות.

פסיכולוג ילדים

טיפול התנהגותי – קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי מיועד בעיקר לילדים עם סימפטומים רגשיים כמו חרדה, פחד להיות לבד, הרטבה והפרעות התנהגות שונות. במקרה כזה מומלץ לפנות לפסיכולוג ילדים שמתמחה בסוג טיפול זה, טיפול שעיקרו הוא שינוי המחשבות אצל הילד. במהלך הטיפול מקבל הילד משימות שונות שמסייעות לו להתמודד, לומד טכניקות שונות שעשויות להפחית אצלו את הסימפטומים, וכלים להרגיע את עצמו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי לא רק מלמד את הילד איך להתמודד אלא גם חושף אותו למצבים בעייתיים אצלו תוך הבנה שחשיפה לאותם מצבים ולמידה איך להתמודד איתם יפחיתו משמעותית את אותן בעיות אצל הילד.

טיפול דינמי

טיפול פסיכולוגי דינמי המתבצע אף הוא על ידי פסיכולוג ילדים מסייע לילד להתמודד עם רגשות ועם קשיים שונים. במהלך הטיפול הפסיכולוג "מפרק" עם הילד מצבים שונים, פורט אותם לתחושות בכל רגע נתון, ומסייע לילד להתמודד עם אותן רגשות. כך לדוגמא ילד שעבר התעללות מינית עלול להאשים את עצמו בכך וטיפול פסיכולוגי מתאים יבהיר לו אט אט שהוא לא צריך לקחת על עצמו שום אשמה. הטיפול מתקיים באמצעות משחקים שונים ובאמצעות בימוי סיטואציות שונות וכמובן שיחה עם הילד. שילוב של כל אלו מאפשר לילד להיפתח בדרך בה הוא מרגיש הכי נוח להיפתח.

מה לומד פסיכולוג ילדים ואיך זה רלוונטי לטיפול?

פסיכולוג ילדים צריך להיות בעל הכשרה פורמאלית, בעל ידע בתחומים שונים ובעל הבנה בתחום. הוא צריך ללמוד על התפתחות מוטורית, על התפתחות חברתית ועל התפתחות שפתית בשביל שיוכל להעריך ולאבחן בצורה נכונה. פסיכולוג ילדים צריך להיות עם יכולת להבחין בין בעיה שהינה חלק מהתפתחות טבעית או בעיה שמצריכה טיפול, בהתאם לשלב התפתחותי, גיל ומין הילד, והוא צריך להיות עם גישה הוליסטית מערכתית שלוקחת בחשבון את כל הגורמים סביבו.

הדרכת הורים על ידי פסיכולוג

יש לא מעט הורים שלא מעוניינים לשלוח את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ויש גם לא מעט ילדים שמסרבים בכל תוקף לטיפול מעין זה. ולכן ישנם מצבים בהם פסיכולוג ילדים צריך לאבחן את הקשיים של הילד ואת הגורמים לכך ולהדריך את ההורים במקום לטפל בילד עצמו. הדרכה כזו כוללת הסבר להורים על רגשותיו של הילד ועל הקשיים שלו ונותנת להם כלים איך להתמודד עם הבעיות הללו בצורה הטובה ביותר, בדרך שתעצים את הילד ולא תפגע בו עוד יותר. גם הדרכה כזו יכולה לעשות פלאים.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן