עבודתו של טוען רבני

טוען רבני – מקצועו ותפקידו

עבודתו של טוען רבניייצוג לקוחות מול בתי דין רבניים מבוצע כיום על ידי טוען רבני. זהו איש מקצוע המציע מגוון רחב של שירותי ייצוג:

א. ענייני משפחה – טוען רבני מוסמך לייצג את הלקוח בכל הנוגע לענייני משפחה. הוא יכול לייעץ לפסולי חיתון, לסייע לאדם שמעוניין להקדיש את נכסיו לצדקה או להשתתף בהליכי בוררות ופתירת סכסוכים. המנדט של הטוען הרבני נשען על ההלכה היהודית ועל המסורת.

ב. דיני ממונות – תפקידו של הטוען הרבני הוא לייעץ ללקוח לפני הפנייה לבית הדין הרבני גם במקרים של דיני ממונות. התייעצות עם הטוען יכולה לחסוך זמן ועוגמת נפש. הוא אמור להיות בקיא בפסקי הדין התקדימיים ולהשתמש בהם לטובת המיוצג.

ג. בירור יהדות – תושבי חוץ ואזרחים לא יהודיים יכולים לפנות לטוען רבני כדי להתחיל בהליכי בירור יהדות. ההליך עשוי להימשך זמן רב, לכן תפקידו של הטוען הוא לספק ללקוח תמיכה מנטאלית. בנוסף, שירותי הייעוץ של הטוען מתייחסים בין היתר לפסולי חיתון וסרבני גט.

רישיון לעסוק בתחום ניתן לפי תקנות הטוענים הרבניים משנת 2001. על פי התקנות, מי שאינו עורך דין לא יכול לייצג בפני בתי הדין הרבניים אדם אחר, אלא אם הוא מקבל רישיון של טוען רבני. הרישיון ניתן בחתימת נשיא בית הדין הגדול ולאחר עמידה בשלושה תנאים מצטברים:

  • תושב ישראל
  • לימודים במשך 4 שנים בישיבה גבוהה לאחר גיל 18
  • עמידה בבחינות והתמחות במקצוע מעשי

מה מאפיין את העבודה מול בתי דין רבניים?

טוען רבני כפוף לשורה ארוכה של כללי אתיקה מחמירים. יש לציין כי עד סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת דרישות הקדם למקצוע כללו השכלה ישיבתית ורק גברים היו רשאים לקבל את הרישיון. כיום המצב קצת השתנה, אך עדיין קיימים כללי חיסיון ודיסקרטיות.

טוען רבני חייב לשמור בסודיות כל מידע שהובא לידיעתו על ידי הלקוח, בדיוק כמו עורך דין. עליו לוודא שמירה על דיסקרטיות מול עובדי המשרד ולחשוף את המידע החסוי רק בעקבות הרשאה של הלקוח.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן