פקח בשמורת טבע

רשות שמורות הטבע והגנים בישראל מעסיקה מאות פקחים ברחבי הארץ. זהו תפקיד אידיאלי עבור חובבי טבע, אוהבי חיות, ומי שמעוניין להסתובב בחוץ. המשרה כוללת צפייה בהתנהגות בעלי חיים, מעקב אחר אירועים יוצאי דופן, ולעיתים גם התמודדות מול מבקרים או ציידים בלתי חוקיים.

Nine-Banded Armadillo Digging for Food

בפארק ילוסטון בארצות הברית לדוגמא מעסיק משרד הפנים האמריקאי פקחים המשקיעים מאמץ פיזי אדיר, בעיקר כתוצאה מהליכות ברחבי הפארק. בנוסף, יש מידה מסוימת של סיכון אותו הפקחים לוקחים על עצמם. במדינה כמו ישראל הם יכולים לפגוש זאבים או חיות בר, אך בארצות הברית יש ברחבי הפארקים גם דובי גריזלי, קרנפים, ביזונים ועוד.

תפקיד הפקח

על פי תקנות שמורות הטבע בישראל, פקח הוא כל מי שמונה לתפקיד לפי ההוראות המופיעות בחוק גנים לאומיים ושמורות טבע, התשכ"ג-1963. עם הזמן עודכנו חלק מהתקנות וכיום הן כוללות הגדרה מסודרת של תנאי קבלה והעסקה.

באופן כללי, תפקידו של הפקח כולל הקפדה על התקנות העיקריות של שמורות הטבע:

  • איסור פגיעה בחי, בצומח או בדומם בתחום הטבע ושטח השמורה
  • איסור כניסה ושהייה מחוץ לשעות הקבועות על ידי רשות שמורות הטבע
  • איסור הכנסה של חומר זר, פסולת, חי או צומח לשמורה
  • איסור הכנסת רכב
  • איסור הוצאת בעלי חיים, צומח ודומם
  • איסור הבערת אש, השלכת פסולת וזיהום מים
  • איסור הליכה מחוץ לשבילים המסומנים ואיסור גלישה או קפיצה מצוקים
  • חניה הקמת רעש, עיסוק ורוכלות

הכשרה והסמכה של הפקח

תקנות שמורות הטבע קובעות, כי על כל השוהים באתר להישמע להוראות הפקח. מבחינת הכשרה והסמכה, הפקח עובר תהליך ארוך לפני הקבלה לעבודה. מועמד לעבודה צריך להוכיח מחויבות לטבע, להיות ללא רישום פלילי ובמצב בריאותי תקין. פקח לא יכול להתמנות לתפקיד ללא אישור של משטרת ישראל והכשרה מתאימה. יש לו סמכויות הקבועות בפקודת סדר הדין הפלילי ופקודות נוספות, אך עליו להכירן היטב טרם הכניסה לתפקיד.

ברמה המעשית, יש הרבה יתרונות לעבודה בתור פקח בשמורת טבע. אפשר להתקדם מהמשרה הזו אל תפקידי אכיפה אחרים, לקבל תפקיד ניהולי בשמורות הטבע או לפקח על איזורים שלמים. זו חוויה מאוד מעניינת ומאתגרת עבור חובבי טבע בכל הגילאים. מנגד, החסרונות של העבודה יכולים להיות עבודה בשעות לא שגרתיות, כולל שבתות וחגים. רוב המשרה מתבצעת כאשר שאר המדינה בחופש, ולכן בעלי משפחות או ילדים יכולים להתקשות במילוי דרישות התפקיד במלואן.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן